Het fascineert me al weken; de filevorming in de supermarkt. Met mondkapje en xxl winkelwagen treed ik tegenwoordig binnen.
Bij binnenkomst waan ik mezelf meteen in een tafereel wat het meest te vergelijken is met een druk kruispunt in Hong Kong; winkelwagens met en zonder eigenaar schieten aan mijn neus voorbij afgewisseld met hier en daar een scootmobiel. Eenmaal door de toegangspoort gestuurd, starten voor mij de verkeersregels die ik geleerd heb zoals o.a. rechts gaat voor. Blijkbaar ben ik de enige die deze onthouden heeft. Van voorrang krijgen, is geen sprake meer. Winkelwagens staan drie rijen dik naast elkaar in het gangpad of komen ongecontroleerd de hoek om. Wachten tot ik een schap kan bereiken, zorgt ervoor dat ik inmiddels genoegen heb genomen met een ander product.
Psychologisch onderzoek toont aan dat men in onzekere situaties (nog meer dan normaal) geneigd is om het gedrag van anderen te kopiëren. Bovenstaande verschijnselen worden dus gedurende mijn bezoek aan de supermarkt, bij mijn mede winkelaars nog erger.
Vervolgens richting de kassa. Ik was altijd liefhebber van de mandjeskassa. Echter, met mijn winkelwagen ben ik daar nu niet meer welkom. Ook hier komt weer psychologie om de hoek kijken: hoe kies ik de snelste rij? De middelste rijen zijn altijd het drukst. Daarnaast gaat de meeste tijd voorbij aan afrekenen, dus hoe meer mensen hoe langer het duurt ongeacht de hoeveelheid boodschappen. Ik kies dus een van de buitenste rijen met de minste mensen ook al hebben ze een grote hoeveelheid aan boodschappen.
De winkelwagen kent voor mij alleen maar nadelen. Zo ga ik ook meer kopen. Het toenemende gewicht van het mandje geeft mij normaliter een signaal dat het wel goed is geweest. Met de winkelwagen is dit gevoel echter nergens te bekennen. Een psychologische truc waardoor dat er mandjes met wielen zijn gemaakt; toch een handige mand, maar het effect van het toenemende gewicht is weg waardoor je blijft winkelen.
Aan de winkelmand kampt echter voor de supermarktondernemer ook een nadeel: mandjes verlating. 25% van de klanten met een mandje laat het mandje staan in de winkel en ziet van de aankopen af. Dit percentage ligt bij een winkelwagen veel lager.
Mijn winkelmandje verlaat ik in de toekomst nooit meer. Dat hij maar snel terug mag komen.