De psychologie achter een nieuwe baan

Voor velen herkenbaar: je voert sollicitatiegesprekken bij jouw potentiële nieuwe werkgever. Je bent enthousiast en zij zijn dat ook over jou. Je hebt de baan! Euforie! De startdatum gaat naderen. Hoe dichterbij deze datum nadert, hoe vreemder en minder euforisch je onderbuikgevoel wordt. Hoe kan dit toch? Een bekend psychologisch fenomeen wat mensen kan weerhouden om een nieuwe baan te zoeken én snel laat twijfelen of ze wel in hun kersverse job passen.

 

Wat kan je nu helpen? Ga eens na of je onderbuikgevoelens terecht zijn. Wat is er nu feitelijk waar? Wat maakt je bang of minder euforisch? Is het niet gebaseerd op roddels of meningen van anderen? Of zijn het niet gewoon gezonde zenuwen? Je zult zien dat dit zaken zijn die in je hoofd ontstaan zijn en nergens op zijn gebaseerd.

Eenmaal aan de slag, breken de presidentiële weken aan: Je mag observeren, je mag nieuwe dingen proberen, je mag van alles vragen. Voel je als een kind in een snoepwinkel. Wel zijn er een aantal dingen belangrijk.

Allereerst: timing! Kom op tijd en weet ook dat je jezelf nog moet bewijzen. Time de dingen die je wilt zeggen en uit deze goed. Geef aandacht aan de signalen om je heen.

Ten tweede: ben je bewust van de rollen. Men is zichzelf vaak bewust van de hiërarchie en besteedt hierdoor dus veel aandacht aan de mensen boven zich. Wist je dat dit juist averechts werkt? Vanzelfsprekend is het van belang dat je in de smaak valt bij je baas, maar de mensen ‘onder je’ zijn juist belangrijker. Dit zijn namelijk de collega’s die jouw werk er verbazingwekkend en baanbrekend uit laten zien óf het juist verwoesten. Als je naast het uitvoeren van je baan een opmerkelijke menselijke bijdrage kan leveren aan het bedrijf, dan zal jouw waarde als werknemer waarschijnlijk stijgen. Feit blijft: de top kent maar een schaars aantal mensen terwijl dat de groep daaronder het overgrote deel van het bedrijf vertegenwoordigd.

 

Tot slot: observeer de verschillende rollen en communicatiestijl binnen het nieuwe bedrijf. Ieder bedrijf kent een optimist, een licht ontvlambare, een roddeltante, een zelfbenoemde onmisbare, een behulpzame loopjongen en ga zo maar door. Probeer in het begin af te stemmen wat jouw rol is en hoe je kan bijdragen aan een verbetering binnen de bedrijfscultuur.

Oké je onderbuikgevoel heeft dus nu een verklaring en je weet waar je op moet letten in de eerste week. Wat nu? Ga op tijd naar bed, trek iets moois aan, stel je open en wees niet bang om vragen te stellen! En dan? Vol goede moed aan de slag!